• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Varkensbedrijf.beVarkensbedrijf.be

  • Nieuws
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Fokkerij
  • Mest
  • Varkensvoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Ceva
    • Proxani
    • Hipra
    • MSD Animal Health
    • Trouw Nutrition
    • Zoetis
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Contact
    • Adverteren
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Vlees blijft belangrijk in voedingspatroon Belg

Economie 25 april 2019

Vrijwel alle Belgische gezinnen (97%) zetten vlees op het menu. Het thuisverbruik van vers vlees daalde in 2018 lichtjes van 17,5 kg per capita naar 17,2 kg. Aldus de bevindingen uit onderzoek dat GfK Belgium en iVox uitvoerden in opdracht van VLAM.

De Belg blijft regelmatig, maar met mate, genieten van een stukje vlees omwille van de smaak, zijn eetgewoonten en de voedingswaarde van vlees. De herkomst van vlees wint aan belang als aankoopcriterium en vlees van bij ons heeft de voorkeur van 97 procent van de Belgen die belang hechten aan herkomst.

De Belg wisselt regelmatig af met gevogelte, vis en vegetarisch. Voor meer details hierover klik Afwisseling met gevolgte, vis en vegetarisch

Slagers en hard discount winnen aandeel

De Belg genoot in 2018 iets vaker van vlees buitenhuis. Binnen het thuisverbruik van vlees noteerden we in 2018 een verschuiving van vleesmengelingen naar puur varkens- en rundvlees.

Bij de aankoopkanalen wonnen de slagers en hard discount (Aldi en Lidl) marktaandeel. Voor meer details over het belang van thuisverbruik en buitenhuisverbruik, aankoopcriteria, vleesvoorkeuren en aankoopkanalen klik Thuisverbruik vlees in 2018 – kanalen

Charcuteriemarkt licht dalend

Vorig jaar kocht de Belg gemiddeld 10,6 kg vleeswaren, wat een lichte daling is ten opzichte van 2017. Binnen vleeswaren groeit het aandeel van kalkoen- en kipbereidingen. Zoutwaren (rauwe en gerookte ham) en gekookte ham blijven wel de grootste segmenten.

Binnen de distributie winnen de buurtsupermarkten verder marktaandeel. Hard discount is op weg om het belangrijkste kanaal te worden in de charcuteriemarkt. Voor meer details klik Vleeswaren 2018

Bron: VLAM – 25 april 2019

 

 

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Bloedonderzoek bij Sloveense Krškopolje varkens 
12 mei

Bloedonderzoek bij Sloveense Krškopolje varkens 

Tweede ijzerinjectie positief voor groei 
9 mei

Tweede ijzerinjectie positief voor groei 

Voorspelling verteringssnelheid via eigenschappen voeder 
8 mei

Voorspelling verteringssnelheid via eigenschappen voeder 

“Inweken is iets anders dan desinfecteren” 
7 mei

“Inweken is iets anders dan desinfecteren” 

Voedersupplement cholinechloride getest bij oplopende concentratie 
6 mei

Voedersupplement cholinechloride getest bij oplopende concentratie 

Toon meer

Themapagina's

Maak uw keuze:

Dierengezondheid

Huisvesting

Fokkerij

Mest

Varkensvoer

Wet en regelgeving

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

logo msd
CEVA
Zoetis
AHV

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren
Varkensbedrijf.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Diergezondheid
    • Hittestress varkens
    • Stalklimaat varkensstal
    • Hygiënesluis varkenshouderij
    • Drinksysteem varkens
    • Trilbiggen
    • Staartbijten
    • MRSA
    • Luchtwassers
  • Fokkerij
    • Varkensprijzen
    • Opfokzeugen
    • Vleesvarkens
  • Mest
  • Varkensvoer
    • Bietenpulp
    • Mengvoer
  • Wet en regelgeving
    • Asbestsanering
    • SDE-subsidie
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Ceva
    • Proxani
    • Hipra
    • MSD Animal Health
    • Zoetis
    • Trouw Nutrition
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Cookiebeleid
  • Disclaimer