• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Varkensbedrijf.beVarkensbedrijf.be

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting
  • Fokkerij
  • Mest
  • Varkensvoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Ceva
    • ForFarmers
    • Hipra
    • KWS Benelux
    • MSD
    • Trouw Nutrition
    • Zoetis
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Vakgerichte post nog steeds belangrijkste informatiebron

Onderzoek 9 oktober 2013

Nog steeds lezen bijna alle Vlaamse landbouwers vakgerichte post die bij hen in de bus valt. Twee derde van de landbouwers bezoekt wel eens een website van een leverancier nadat ze post hebben ontvangen. Zoveel blijkt uit een onderzoek afgelopen maanden door Rekad, uitgeverij van o.a. dit tijdschrift, in samenwerking met het Nederlandse marktonderzoeksbureau Prosu Databased Marketing.

Tekst: Franky De Letter
Beeld: Twan Wiermans

Landbouwers zijn via steeds meer kanalen goed te bereiken. Gemiddeld lezen Vlaamse landbouwers 2 uur per week vakinformatie in vakbladen. Online is dit ongeveer 1 uur per week. Vakbladen worden het liefst op papier gelezen. De impact van online-informatie groeit echter. Volgens de enquête wil een vijfde van de landbouwers er zelfs voor betalen. Absolute voorwaarde is wel dat de informatie actueel, snel en onafhankelijk is.

Wegen

Blijkt dat 65 procent van de landbouwers wel eens telefonisch benaderd wordt voor bedrijfsgerelateerde aanbiedingen. Wanneer deze telefoongesprekken over echte bedrijfsrelevante zaken gaan staan landbouwers open voor een gesprek.
Het grootste deel van de ondervraagden maakt gebruik van het internet, vooral om informatie op te zoeken, e-mails te lezen en voor bankzaken. Landbouwers gebruiken ongeveer drie kwartier per dag het internet, waarvan een half uur zakelijk wordt gespendeerd. De helft van de landbouwers bezoekt regelmatig de websites van de belangrijkste leveranciers. 32 procent verklaarde via het internet een nieuwe leverancier gevonden te hebben. 54 procent koopt producten via het internet, dit hoewel zij nog niet overtuigd dat dit goedkoper kan dan via reguliere kanalen. Het grootste deel van de landbouwers ontvangt gemiddeld niet meer dan 10 vakgerichte e-mails per week.
Landbouwers zijn geïnteresseerd in onafhankelijke vakinformatie. E-mailnieuwsbrieven van toeleveranciers zien ze niet als spam. Ze willen immers graag geïnformeerd worden over alle facetten van hun bedrijf. Wel is het belangrijk voor leveranciers dat zij de nieuwsbrief goed afstemmen op de doelgroep.
Sociale media worden nog weinig gebruikt onder landbouwers in Vlaanderen. De grootste profielsite onder landbouwers is Facebook. Het meest gebruikte sociale medium door landbouwers is YouTube. Gemiddeld besteden landbouwers 1 uur per week aan sociale media. Hiervan wordt de meeste tijd doorgebracht op YouTube.

Middelen

Zowel e-mails (98 procent) als sociale media (91 procent) worden nog voornamelijk via de PC benaderd. Na de PC wordt e-mail het meest via de smartphone benaderd (7 procent) en daarna het meeste via tablets benaderd (8 procent).
92 procent van de ondervraagden bezit op dit moment een mobiele telefoon, 13 procent heeft een smartphone en 19 procent van de ondervraagde landbouwers zonder smartphone verwacht ‘in de nabije toekomst’ een smartphone te bezitten. Landbouwers bezitten een smartphone om te kunnen bellen, sms-en en internetten. Ook foto’s maken en e-mailen zijn redenen om een smartphone te hebben. Samsung is veruit het populairste merk onder landbouwers. Nokia staat bij landbouwers op de tweede plek.
13 procent bezit op dit moment een tablet; 20 procent van de ondervraagden zonder tablet verwacht ‘in de nabije toekomst’ een tablet te bezitten. Landbouwers hebben een tablet om te internetten en e-mailen. Apple is veruit het populairste tabletmerk onder landbouwers. Samsung staat op de tweede plek.
45 procent van de smartphone- en tabletbezitters gebruikt momenteel applicaties; 30 procent hiervan gebruikt ze ook voor bedrijfsgerelateerde doeleinden.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Veestapel: aantal kippen en varkens gedaald sinds 1980
24 mrt

EU-veestapel verder afgenomen in 2022

Voorjaarskoersen
23 mrt

Boerenbond kleurt de voorjaarskoersen

Energiebesparing 2
23 mrt

ILVO doet onderzoek naar slimme energietoepassingen

Vlaamse landbouwers laten zich inspireren in Nederland
22 mrt

Vlaamse landbouwers laten zich inspireren in Nederland

Vlaamse regering
22 mrt

Vlaamse regering keurt Vlaamse invulling GLB 2023-2027 goed

Toon meer
Maak uw keuze:

Dierengezondheid

Huisvesting

Fokkerij

Mest

Varkensvoer

Wet en regelgeving

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

logo msd
CEVA
KWS melkveebedrijf
Zoetis
AHV

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Varkensbedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Huisvesting
  • Mest
  • Varkensvoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Ceva
    • ForFarmers
    • Hipra
    • KWS Benelux
    • MSD
    • Zoetis
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Trouw Nutrition
  • Webinar: Grip op darmgezondheid
  • Hittestress varkens
  • Trilbiggen
  • Opfokzeugen
  • Bedankt voor uw deelname aan het webinar ‘Grip op darmgezondheid’!
  • Heeft u het webinar ‘Grip op darmgezondheid’ gemist?
  • Danbred
  • Asbestsanering
  • Sanering varkenshouderijen
  • SDE-subsidie
  • Bietenpulp
  • Mengvoer
  • Vleesvarkens
  • Evenementen
  • Kalender
  • Staartbijten
  • Varkensprijzen
  • Drinksysteem varkens
  • MRSA
  • Wanneer vaccineert u het liefst?
  • Hygiënesluis varkenshouderij
  • Luchtwassers
  • Stalklimaat varkensstal
Varkensbedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren