• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Varkensbedrijf.beVarkensbedrijf.be

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting
  • Fokkerij
  • Mest
  • Varkensvoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Ceva
    • Hipra
    • KWS Benelux
    • MSD
    • Trouw Nutrition
    • Zoetis
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Zweden, Finland, België en Nederland bundelen krachten in promotie biologisch

Opfokzeugen Vleesvarkens 4 mei 2022

Zweden, Finland, België en Nederland bundelen krachten in promotie biologisch

Nederland bundelt zijn krachten met Zweden, Finland en België om de verkoop van biologische producten te stimuleren. De landen lanceren gezamenlijk een campagne gericht op het koopgedrag van de consument. Door middel van nudging, subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving, wordt de verkoop van biologische producten gestimuleerd. Noodzakelijk, gezien het actieplan van de Europese Commissie voor een biologisch areaal van ten minste 25 procent in 2030. Een uitdaging voor Nederland, met een biologisch landbouwareaal van 4,6 procent en een biologisch marktaandeel van 3,3 procent. Naast de groei van het biologische marktaandeel, moet de campagne bijdragen aan een hogere bekendheid van en vertrouwen in het Europese biologisch keurmerk.

Prijs is grote barrière

Ondanks dat Zweden koploper is in de verkoop van biologische producten, lopen ook zij tegen dezelfde problemen aan; een relatief kleine groep consumenten (9,5 procent) is verantwoordelijk voor het grootste aandeel van de verkoop van biologische producten (63,5 procent). Daarnaast is prijs in alle vier de Europese landen een grote barrière. Biologische producten worden door consumenten als duur ervaren. Ondanks dat zeggen consumenten wel biologisch te willen kopen.

Verkoop biologische producten

Dagelijks maken we meer dan tweehonderd voedselkeuzes, die sterk worden beïnvloed door onze omgeving. ‘Nudges’ zijn subtiele aanpassingen in die omgeving, om gewenst gedrag te stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de consumenten het goed zou vinden als supermarkten actiever biologische producten zou promoten (Future of Foods Institute, 2022). Eerdere pilots toonden al aan dat ook als je kleine dingen op de winkelvloer veranderd, dit al tot een enorm verschil kan leiden in de verkoop van de biologische producten.

“Voor het eerst lanceren we in vier landen tegelijk een campagne gericht op de promotie van biologische voeding. Samen staan we zoveel sterker én we kunnen ontzettend veel leren van elkaars resultaten. We zijn dan ook enorm blij met deze driejarige samenwerking,” aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.

Afzet biologische producten

De campagne is gericht op het stimuleren van de vraagzijde, zodat biologische boeren meer zeker zijn van afzet. Bionext benadrukt het belang van evenwichtige groei van zowel vraag- als aanbodzijde, gezien de ambitie van de Europese Commissie om in 2030 een kwart van het Europese landbouwareaal te gebruiken voor biologische landbouw. Een enorme uitdaging voor veel Europese landen. Om die reden heeft de Europese Commissie een subsidie beschikbaar gesteld, om de lokale biologische markt gedurende drie jaar middels een campagne te stimuleren.

Bron: Bionext

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken
3 feb

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

Dutch Poultry Expo en Pork Expo klaar voor eerste combi-editie
2 feb

Dutch Poultry Expo en Pork Expo klaar voor eerste combi-editie in Brabanthallen

Zeventien demonstratieprojecten voor duurzame landbouw en dertien operationele groepen EIP krijgen groen licht
31 jan

Groen licht voor 17 demonstratieprojecten en 13 operationele groepen voor duurzame landbouw

FEBEV en FENAVIAN slaan de handen in elkaar voor meer transparantie
31 jan

Febev en Fenavian slaan de handen in elkaar voor meer transparantie

Boerenbond & Cera investeren samen in innovatie en de verdere verduurzaming van de land- en tuinbouw
30 jan

Boerenbond & Cera investeren in innovatie en de verduurzaming van de land- en tuinbouw

Toon meer

Themapagina's

Maak uw keuze:

Dierengezondheid

Huisvesting

Fokkerij

Mest

Varkensvoer

Wet en regelgeving

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

logo msd
CEVA
KWS melkveebedrijf
Zoetis
AHV
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Varkensbedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Huisvesting
  • Mest
  • Varkensvoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Ceva
    • Hipra
    • KWS Benelux
    • MSD
    • Zoetis
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Trouw Nutrition
  • Webinar: Grip op darmgezondheid
  • Hittestress varkens
  • Trilbiggen
  • Opfokzeugen
  • Bedankt voor uw deelname aan het webinar ‘Grip op darmgezondheid’!
  • Heeft u het webinar ‘Grip op darmgezondheid’ gemist?
  • Danbred
  • Asbestsanering
  • Sanering varkenshouderijen
  • SDE-subsidie
  • Bietenpulp
  • Mengvoer
  • Vleesvarkens
  • Evenementen
  • Kalender
  • Staartbijten
  • Varkensprijzen
  • Drinksysteem varkens
  • MRSA
  • Wanneer vaccineert u het liefst?
  • Hygiënesluis varkenshouderij
  • Luchtwassers
Varkensbedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren