• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Varkensbedrijf.beVarkensbedrijf.be

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting
  • Fokkerij
  • Mest
  • Varkensvoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Ceva
    • ForFarmers
    • Hipra
    • KWS Benelux
    • MSD
    • Trouw Nutrition
    • Zoetis
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Wat als jij het morgen moet uitleggen voor de camera?

Actueel 20 maart 2018

Sinds de dioxinecrisis van 1999 overkomt het de landbouwsector regelmatig: in binnen- of buitenland breekt een crisissituatie in de voedingsketen uit of valt er een cameraploeg binnen in een stal of slachthuis. Het gevolg: het land staat in rep en roer en iemand moet het uitleggen voor de camera. Wat als die twijfelachtige eer jou de volgende keer te beurt valt? Ben jij daar dan klaar voor?

Uit personderzoek in het kader van het Europese SUFISA-project (KU Leuven) blijkt dat de vertegenwoordigers van de gangbare landbouw weinig in de pers komen. Maar net bij crisissituaties vindt de journalist wel de weg naar de landbouwer.

Op dat moment draagt de man of vrouw voor de camera dus de grote verantwoordelijkheid om de gangbare landbouw op een correcte en aanvaardbare manier uit te dragen naar het grote publiek. En dat terwijl hij of zij net dan vooral het eigen bedrijf voor ogen heeft en daar de schade wil beperken.

Tijd voor crisismanagement en crisiscommunicatie dus. Het maartnummer van het vakblad Varkensbedrijf focust op de problematiek en pakt uit met een lijvig artikel ter zake. Uiterlijk per 21 maart valt het nummer bij abonnees in de bus.

Hierbij alvast enkele tips:

  • Communiceren doe je elke dag. Ook als je niet communiceert.
  • Wees je ervan bewust dat er een volgende crisis komt. De vraag is niet ‘of’ maar ‘wanneer’ ze komt. Wees dus voorbereid. Crisiscommunicatie bereid je voor ‘in vredestijd’.
  • Van één zaak kan je zeker zijn: een crisis valt altijd op een slecht moment.
  • Vraag je af wie je woordvoerder zal zijn als de camera’s bij jou voor de deur staan. Ben jij dat zelf? Wat kan en wil je dan vertellen? En wat niet?
  • ‘De andere sector’ bestaat niet. Landbouwers zitten allemaal in hetzelfde schuitje en vormen samen het imago van de landbouwsector.
  • Wees authentiek en vertel je verhaal. Zo bouw je geloofwaardigheid op. Vraag je daarbij niet af ‘wat de buren en de familie ervan zullen denken’ en wees niet bang voor negatieve reacties. Die zullen er sowieso komen. Maar positieve ook.
  • Het is niet erg wanneer je iets niet weet. Zeg dat gewoon. Vind geen dingen uit en ga niet uit van veronderstellingen. Zeg niet zomaar iets.
  • Wees eerlijk en transparant. Als je boert zoals het hoort, dan heb je niets te verbergen en heel veel te tonen.

Bron: Hilde De Wachter – Varkensbedrijf editie maart 2018

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Landbouwjaarprijzen in 2022 – eerste schattingen
26 jan

Eerste schatting van de landbouwjaarprijzen in 2022

et nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid 2023-2027
25 jan

Kom meer te weten over het nieuwe GLB 2023-2027

Dierenwelzijn monitoren met Artificial Intelligence gepresenteerd op Grüne Woche
23 jan

Dierenwelzijn monitoren met Artificial Intelligence gepresenteerd op Grüne Woche

Waterpeilers
23 jan

Waterpeilers brengen waterkansen op landbouwbedrijven in kaart

Overheid maakt het voor boeren makkelijker met AgriLens-app
20 jan

Overheid maakt het voor boeren gemakkelijker via LV-AgriLens

Toon meer

Themapagina's

Maak uw keuze:

Dierengezondheid

Huisvesting

Fokkerij

Mest

Varkensvoer

Wet en regelgeving

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

logo msd
CEVA
KWS melkveebedrijf
Zoetis
AHV
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Varkensbedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Huisvesting
  • Mest
  • Varkensvoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Ceva
    • ForFarmers
    • Hipra
    • KWS Benelux
    • MSD
    • Zoetis
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Trouw Nutrition
  • Webinar: Grip op darmgezondheid
  • Hittestress varkens
  • Trilbiggen
  • Opfokzeugen
  • Bedankt voor uw deelname aan het webinar ‘Grip op darmgezondheid’!
  • Heeft u het webinar ‘Grip op darmgezondheid’ gemist?
  • Danbred
  • Asbestsanering
  • Sanering varkenshouderijen
  • SDE-subsidie
  • Bietenpulp
  • Mengvoer
  • Vleesvarkens
  • Evenementen
  • Kalender
  • Staartbijten
  • Varkensprijzen
  • Drinksysteem varkens
  • MRSA
  • Wanneer vaccineert u het liefst?
  • Hygiënesluis varkenshouderij
  • Luchtwassers
Varkensbedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren